
En måde at få udvidet antallet af bifamilier er når en familie sværmer, ikke den bedste måde, da det er lidt ukontrolleret.

En måde at få udvidet antallet af bifamilier er når en familie sværmer, ikke den bedste måde, da det er lidt ukontrolleret.

En af udfordringerne ved at arbejde med plantefarvning er, at det kan være svært at få grønne farver – det bliver ofte i den gulgrønne skala, men sjældent mere rent grønne. Der er derfor brug for at overfarve med blå.

Når vi ikke går og pakker varer til vores trofaste kunder, skal tiden gå med noget andet sjovt.
Vi har i et stykke tid villet lave en form for pergola på vores terrasse ved søen.
Det skulle ikke være en stor bastant konstruktion, som ville se alt for voldsom ud.
Valget fald derfor på at lave pergola, mest til at få nogle slyngplanter til at vokse op af, af træ skovet max 500 meter fra vores grund. Læs mere Pergola – af træ fra vores nærområde

Der er ro i bistaderne vinteren over.
Rent faktisk skal de have fuldstændig ro, bliver de forstyrret kan det koste livet for hele familien.

Jeg havde flere strikkeprøver i spil. Jwg har valgt at arbejde videre med udvikling af en vest med v-hals og et lodret reliefmønster. Jeg strikker i Højlandsulden, i denne udgave farvet med rejnfan fra egen have.
Det har krævet lidt hovedregning, at få mønsteret placeret symmetrisk på modellen – det ser heldigvis ud til at lykkes som jeg havde håbet.
Jeg er godt i gang med, at strikke modellen op i str. L og håber snart at kunne præsentere jer for en gennemtestet opskrift i str. S-XL.

Vi har haft bier siden 2012, det har vi en del sjov med.
Ud over det jo giver en del honning, kan vi tydeligt se at vores frugttræer og buske bærer mere end ellers. Læs mere Biavlen

Vi har en hel del honning fra høsten i 2021, vi sælger stadig – både via nettet og fra vores honning bod på Bakkeskoven 16 i Ikast.
Læs evt lidt mere om vores biavl
Jeg besluttede dog at prøve kræfter med at brygge mjød.
Det kom sig lidt af at vi har set Vikingerne på Netflix, hvor der unægtelig bliver kørt en del mjød indenbords. Læs mere Mjød brygning

En del af fornøjelsen ved biavl er klargøringen om vinteren.
Der skal efterses rammer, renses diverse grej for propolis og der skal sættes bivoks plader i rammerne.
Efter at have set lidt på et voksilodnings apparat til en masse penge fik vi selv bygget en, som virker ganske fornuftigt.
Jeg havde tænkt lidt på hvordan vi lige skulle bygge en selv. Det er jo et elektrisk apparat som varmer trådene i rammen op, ved at lade en strøm gå igennem den.
Mine bekymringer gik på hvordan man skulle begrænse strømmen og ikke ende med en rygende transformer eller en brændende 12×10 ramme. Læs mere KLARGØRING TIL FORÅRET

Så blev det vist endeligt en lille smule forår eller noget der ligner lidt, jeg besluttede at det var forår nok til at lette lågene på bistaderne.
Rent faktisk havde jeg lettet lågene i 5 sekunder for 3 uger siden, blot for at se om der var liv, men denne gang var kigget lidt længere. Læs mere FORÅR HOS BIERNE